جامعهرفاه و تامین اجتماعی

مسیر حل مشکلات کارگران کدام است؟

هادی ابوی، دبیر کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران درباره اولین اقدام دولت سیزدهم برای ساماندهی بازار کار اظهار کرد: برخلاف نظر کسانی که می گویند باید بحث برجام و مسائل سیاست خارجی ما حل و فصل شود تا بازار اشتغال کشور سامان پیدا کند معتقدم مسیر حل مشکلات جامعه کارگری از برجام نمی گذرد و چنانچه کارگران و تشکل‌های کارگری را به معنای واقعی در امور و تصمیم گیری ها مشارکت بدهیم خیلی از موانع و مشکلات و گرفتاریها حل شدنی است.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: اگر کارخانه‌ای بسته شود دست کارگران به جایی نمی رسد که گزارش بدهند و مانع بسته شدن کارخانه شوند و نبود ارتباط موثر میان کارگران و تشکل های کارگری با حاکمیت دولتی موجب این اتفاق می شود در حالی که اگر ارتباط برقرار باشد نه کارخانه ای بسته می شود نه کارگری بیکار و خانه نشین می ماند.

ابوی افزود: علیرغم مکاتبات مکرر برای گفت‌وگو، دریغ از اینکه یک نوبت بنشینند و با تشکل‌های رسمی کارگری و کارفرمایی گفت‌وگو کنند و نظراتشان را بشنوند اما آقای رئیسی از همان ابتدا اعلام کردند که نظرات را می شنوند و با همه گروهها و تشکلها دیدار کردند.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران تاکید کرد: در ستاد مقابله با کرونا یا ستادهای تسهیل استانی کدام نماینده کارگری حضور دارد که فرضا اگر یک واحد صنفی یا صنعتی دچار مشکل شد بتواند از آن دفاع کند یا اگر حکم به تعطیلی دو هفته ای مشاغل به دلیل شیوع کرونا داده شد تکلیف تعطیلی دو هفته ای کارگران واحدها را روشن کند؟ اگر تأکید بر استفاده از  نظرات تشکل‌های کارگری داریم به این دلیل است که مشکلات رسیدگی شود.

این مقام مسئول کارگری در پایان گفت:امروز متاسفانه در حوزه رسیدگی به دادخواستهای کارگری بعضا می بینیم که مسئول مربوطه از بیم اینکه اگر این پرونده رسیدگی شود ۱۵۰۰ نمونه مشابه آن درخواست می‌دهند به آن رسیدگی نمی‌کند و نظر مخالف می‌دهد چرا چون انگیزه کار نیست در صورتی که اگر تشکل های کارگری که حوصله و انگیزه کار دارند به خدمت گرفته و مشارکت داده شوند هم این انگیزه به وجود می آید و هم بخش اعظمی از گرفتاری های کارگران و مشکلات حوزه کارگری برطرف می شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا