بلاتکلیفی ۳ هزار و ۶۴۳ کامیون وارداتی مانده در گمرک
مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک در نامهای به سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با اشاره به ابلاغ دستورالعملها و بخشنامههای مختلف درخصوص ردیف تعرفه کامیونهای وارداتی، نحوۀ واردات کامیونهای وارداتی، شرایط کامیونهای وارداتی و اسقاطی، مجوزهای قانونی و مقرراتی، تأیید منشاء ارز کامیونهای وارداتی شرایط واردکنندگان و حتی تعیین تکلیف خدمات پس از فروش کامیونهای وارد شده با وجود ارائه چهار پیشنهاد درخصوص: ارائه شمارۀ شاسی کامیونهای اسقاطی، پس از ترخیص و قبل ازشماره گذاری به ناجا، پذیرش مغایرتهای جزئی در مشخصات کامیونها با اسناد ابرازی، موکول کردن ارائه کدرهگیری بانک به بعد از ترخیص کامیون از گمرک، و استقرار نمایندگان سازمان راهداری در راستای رفع مشکلات موجود بر سر راه ترخیص کامیونهای وارداتی، مع الوصف بررسیهای انجام شده حکایت از این موضوع دارد که علیرغم گذشت یک ماه از توافقات صورت پذیرفته، پیشرفت چندانی در تسهیل و تسریع ترخیص کامیونهای وارداتی از گمرکات کشور حاصل نشده و میلیونها دلار سرمایه وارده به این کشور، زیر آفتاب سوزان فصل تابستان یا شرایط جوی، در گمرکات کشور در حال از بین رفتن است.
به گزارش تسنیم، علاوه بر این خسارات مادی، این امر، باعث آسیب های روحی فراوان به صاحبان اصلی کالا شده است که لازم است ضمن آسیب شناسی موضوع، تصمیمات عاجلی برای تعیین تکلیف این سرمایههای بلاتکلیف اتخاذ شود.
براساس موارد ذکر شده در نامه معاون فنی گمرک بررسیهای میدانی و آمار رسیده از ۹ گمرک اجرایی کشور نشان میدهد ۳۶۴۳ دستگاه کامیون وارداتی در این گمرکات رسوب کرده که ۲۵۵۹ دستگاه از این کامیونها هنوز به گمرک اظهارنشده و ۱۰۸۴ دستگاه از آنها، علیرغم اینکه به گمرک اظهارشده است، تاکنون قابلیت ترخیص پیدا نکرده است.
علیرغم اینکه این حوزۀ معاونت، در ۲۶ تیرماه، از تمامی گمرکات اجرایی درخواست ارائه آمار کرده است، تنها ۹ گمرک اجرایی نسبت به ارائه آمار مربوطه اقدام کرده اند لیکن، برخی از گمرکات اجرایی، تا هنگام تنظیم این گزارش، هیچگونه آماری به این حوزۀ معاونت ارائه نکرده اند که با محاسبۀ آمار کامیونهای رسوبی سایر گمرکات، این تعداد به بیش از ۳۶۴۳ دستگاه نیز افزایش خواهد یافت.
همچنین بررسیهای صورت پذیرفته نشان میدهد بیش از ۷۰ درصد کامیونهای وارداتی موجود در گمرکات کشور، هنوز به گمرک اظهار نشده اند که لازم است دلیل این امر بررسی شود. گرچه گفته شده است این کامیونها به دلیل عدم صدور ثبت سفارش، به گمرک اظهار نشده اند، اما صحت و سقم این موضوع باید بصورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد. بدیهی است عدم اتخاذ تصمیم لازم در این خصوص، کامیونهای رسوبی را در آستانۀ متروکه شدن قرار خواهد داد.
اسناد اولیه و ترانزیتی کامیونها نشانگر این است که کامیونهای وارداتی اکثراً از برندهای معتبر اروپایی مانند: DAF (هلند)، Renault (فرانسه) و Volvo (سوئد) هستند که مطابق قوانین و مقررات مربوطه با واردات این کامیونها موافقت شده، لیکن ترخیص آنها از گمرکات با مشکلات عدیدهای مواجه شده است. همچنین اکثر این کامیونها توسط برخی از شرکتهای حمل و نقل بین المللی وارد و حتی اظهار شده اند.
عوامل طولانی شدن روند ترخیص کامیونهای وارداتی شده عبارتند از: عدم صدور ثبت سفارش و به تبع آن عدم امکان اظهار کامیون به گمرک، عدم مراجعۀ برخی از واردکنندگان جهت اظهار و انجام تشریفات گمرکی، تطویل در صدور مجوزهای قانونی و مقرراتی مربوطه جهت ترخیص کالا از جمله مجوزهای استاندارد و محیط زیست، طولانی بودن روند استعلام از نمایندگیهای مربوطه، طولانی بودن روند استعلام ارزش برخی از کامیونها از گمرک؛ عدم ارائه کدرهگیری بانک به گمرک اجرایی و. است.
همچنین تاکید شده موارد ذکر شده به فوریت مورد رسیدگی قرار گیرد و در صورت لزوم با تشکیل فوری یک کارگروه متشکل از نمایندگان همه مراجع و سازمانهای مرتبط، ضمن تدقیق در مشکلات مبتلابه این کامیونهای وارداتی، تصمیمات لازم در چارچوب قوانین و مقررات موضوعه اتخاذ و از در معرض خطر قرار گرفتن صدها میلیون دلار سرمایۀ وارده به گمرکات جلوگیری شود؛ همچنین با تخلفات احتمالی در این خصوص به نحو مقتضی برخورد شود.