قصه تکراری «سوتی» در تلویزیون/ آیا همیشه پای یک مجری در میان است؟
ایرنا نوشت: از جمله سوتیهای دیدهشده در برنامههای تلویزیونی میتوان به حضور همزمان یک مهمان در دو برنامه زنده! استفاده مهمانان از الفاظ پیشبینینشده، ترک آنتن زنده از سوی آنها و تپقهایی اشاره کرد که تمامی ندارند.
«بینندگان عزیز! همینجور که از اسمش پیداست برنامه زنده است و…» شاید این رایجترین و دمدستیترین جملهای است که مجریان تلویزیونی بعد از هر اتفاق غیر مترقبهای بر زبان میآورند تا گافی که روی آنتن زنده اتفاق افتاده را جمع کنند.
از این طریق، هم بعدا پاسخی برای مدیران تلویزیون دارند و هم توانستهاند به مخاطب القاء کنند که این اتفاق عمدی نبوده و نخواستهایم برنامهریزی شده چنین رویدادی را رقم بزنیم. حالا این اتفاق گاهی میتواند اظهار نظر خارج از چهارچوب یک مهمان باشد یا گفتن یک جمله اشتباهی، قطع ناگهانی برنامه و حتی ترک ناگهانی برنامه از سوی مهمان. اتفاقاتی که گاهی آنقدر غیرمترقبه است که هیچکدام از این جملات کلیشهای هم نمیتوانند به عادیسازی فضا کمکی بکند.
وقتی یک مهمان همزمان در ۲ برنامه زنده حضور دارد!
از جمله این رویدادها که با اندکی جستوجو در فضای مجازی به حجم بسیاری از آنها برمیخوریم، میتوان به همین شب یلدا اشاره کرد. وقتی که یک مهمان همزمان در دو شبکه توفیق حضور یافته بود!
در بخشی از «یلدای دوصفر»، در حالی که آرم «زنده» بر آن حک شده بود، رشید کاکاوند، حافظخوانی کرد. این بخش از برنامه، هنگامی روی آنتن رفت که این شاعر و پژوهشگر ادبیات فارسی، مهمان برنامه زنده شبکه چهار تلویزیون هم بود. تصاویر و ویدئوهای حضور زنده و همزمان این مهمان در یک لحظه در دو شبکه، از همان شبِ چله، در فضای مجازی دستبهدست و حاشیهساز شد. به دنبال این سوتی، مدیر گروه ادب و هنر شبکه چهار، تاکید کرد که برنامه آنها زنده و «یلدای دوصفر» شبکه دو، ضبط شده بوده است؛ ادعایی که رشید کاکاوند هم بر آن مهر تایید زد.
در ادامه منصور ضابطیان، مجری «یلدای دوصفر»، نیز در ویدئویی که در فضای مجازی منتشر کرد، همراه با عذرخواهی از مخاطبان، این رویداد را به تکنیک زندهنمایی منتسب کرد و توضیح داد: «برای برنامههایی که جنبه خبری ندارند و قرار نیست در آن خبری ارائه شود، مثل همین حافظخوانی، تکنیک زندهنمایی، یک تکنیک خیلی عادی است که ما هم از آن استفاده کردیم. البته که یک نوع ناهماهنگی صورت گرفت و طبق خبری که دوستان در شبکه چهار سیما داده بودند، قرار بود برنامه آقای دکتر کاکاوند، ساعت ۱۲ تمام شود و در نتیجه، این بخش از برنامه ما که حدود ساعت ۱۲ و ۱۰ دقیقه پخش میشد، عادی جلوه میکرد، ولی این اتفاق نیفتاد و همپوشانی دو شبکه، باعث تکدر خاطر برخی از دوستان شد که از آنها عذرخواهی میکنیم.»
ضابطیان در پایان گفت: «آن کلمه زندهای که حک شده بود، طبیعتا به خاطر حضور همان موقع بنده در استودیو بوده است. چون استودیوی ما در خارج از سازمان هم بود، امکان رصد کردن اینکه هر دو برنامه باهم پخش میشوند را هم نداشتیم و خب طبیعی است که اگر این امکان بود، یک جابهجایی صورت میدادیم که این سوءتفاهم پیش نیاید.»
وقتی مهمانان از الفاظ پیشبینینشده استفاده میکنند!
مهمانهای تلویزیونی در برنامههای گفتوگومحور همیشه میتوانند از اصلیترین فاکتورهای جذابیت در دیده شدن یک برنامه تلویزیونی بهحساب بیایند، طبیعتاً به همین میزان هر اتفاق خارج از چارچوبی که حول محور مهمان یک برنامه تلویزیونی بیفتد میتواند برای آن برنامه دردسرساز باشد؛ مهمانهایی که برخی از آنها رفتارهای غیرمعمول داشتهاند، برخی دیگر حرفهای خارج از چارچوب و نابهجا زدهاند و بعضی دیگر هر از گاهی لابهلای داشتن صراحت لهجه در جملاتشان مرز باریک بین «رکگویی» را با «رکیک گویی» اشتباه گرفتهاند.
در این میان میتوان به بیوک میرزایی اشاره کرد. او چندی پیش مهمان یک برنامه صبحگاهی در شبکه پنج با اجرای مصطفی امامی بود. در بخشی از این برنامه تصاویر مختلفی پخش میشد که مهمان برنامه نظر خود را درباره آن اعلام میکرد. او هنگام نمایش تصویر رییس قوه قضاییه از کلمهای استفاده کرد که بعد از آن به خاطر به کار بردن چنین واژهای عذرخواهی کرد. او درباره استفاده از این کلمه گفت: «چرا باید به آدمی که هیچ آسیبی به زندگی من نزده چنین حرفی بزنم؟ معذرت میخواهم که چنین اتفاقی افتاد و همه این عزیزان برای من محترم هستند.»
وقتی مهمان برنامه روی آنتن زنده قهر میکند!
گاهی اوقات هم پیش میآید که مهمان برنامه تحمل فضای برنامه را به هر دلیلی در خود نمیبیند و اقدام به ترک استودیو میکند. در این زمینه به طور حتم قهر مسعود فراستی در برابر آرش ظلیپور، یکی از جنجالیترین قهرها روی آنتن زنده تلویزیون بوده است. مجری «من و شما» که موضوعات عجیب و غریبی از بدتیپ بودن تا دو بار ازدواج کردن مسعود فراستی را در برنامه مطرح کرد باعث شد تا سرانجام طاقت مهمان برنامه طاق شود و با عذرخواهی آنتن زنده را ترک کند. البته این قهر کردن برای مجری برنامه گران تمام شد و او برای مدتی نتوانست دیگر در برنامههای تلویزیون حضور پیدا کند.
البته از این دسته قهرها پیشتر هم اتفاق افتاده است. به عنوان مثال یک بار مهمان برنامه «آفتاب شرقی» به دلیل کمبود وقت و نیمه تمام ماندن صحبتهایش، استودیوی برنامه را ترک کرد یا چند سال پیش پروفسور کردوانی در حین پخش گفتوگوی زنده از تلویزیون، استودیو برنامه را ترک کرد.
درباره ترک برنامه میتوان به مهدی فخیمزاده هم اشاره کرد. او در برنامه زنده «سینما دو» درباره بیانیه تهیهکنندگان پیرامون دستمزد بازیگران صحبت میکرد بعد از ارتباط تلفنی با لاله اسکندری و معطلی در استودیو با بیان این مطلب که چنین چیزی در برنامه نبوده، بعد از پخش آیتمی بدون خداحافظی برنامه را ترک کرد.
قصه تپقهایی که تمامی ندارد!
ماجرای گافها و سوتیهایی که در تلویزیون روی میدهد، فقط مختص رسانه ملی نیست. این رویدادها در تمام شبکههای تلویزیونی روی میدهند و نمیتوان گفت که آیا روزی پایانی برای آن رقم میخورد یا خیر؟ این تپقها بیشتر البته از سوی گویندگان خبر روی میدهد و معمولا اشتباه در تلفظ کلمات روی میدهد یا اشتباه خواندن آنها. از جمله معروفترین این تپقها هم متعلق به محمدرضا حیاتی است که «سفر به قطر» را «قطر به سفر» خواند.