پاسخ جالب سازمان سنجش به نگرانیها درباره الکترونیکی شدن کنکور
ایلنا نوشت: رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره نگرانی داوطلبان از آزمون های الکترونیک گفت: با تکثیر و تکرار آزمون، داوطلب اگر یک آزمون را خراب کرد، میتواند در آزمون بعدی که با فاصله زمانی کمی نسبت به قبلی برگزار میشود، شرکت کند و همین تکرار و فرصت دوباره، نگرانی داوطلب را برطرف میکند.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره نگرانی داوطلبان از آزمون های الکترونیک گفت: با تکثیر و تکرار آزمون، داوطلب اگر یک آزمون را خراب کرد، میتواند در آزمون بعدی که با فاصله زمانی کمی نسبت به قبلی برگزار میشود، شرکت کند و همین تکرار و فرصت دوباره، نگرانی داوطلب را برطرف میکند.
«عبدالرسول پورعباس» رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره الکترونیک شدن کنکور سراسری و وضعیت رشتههایی که آزمون آنها شامل بخشهای تشریحی است، توضیح داد: برای آزمون رشتههایی که دارای چنین شرایطی باشند، ما علاوه بر بخش سوالات هوشمند غیرتشریحی، بخش دیگری برای سوالات تشریحی این داوطلبان در همان مکانیسم هوشمند طراحی میکنیم که داوطلبان میتوانند بدون مشکل سوالات این بخش را هم پاسخ بدهند.
وی ادامه داد: نمونه این کار را من در آزمونهای سازمان فنی و حرفه ای اجرا کردم، به طور مثال داوطلبی که میخواهد نشان دهد که توانایی کار با دستگاه جوش را دارد، بخشی از آزمونش را با شبیه سازی انجام میدهد. بنابراین داوطلبان نگران این بخشهای تشریحی آزمون نباشد، چراکه ما برای این شرایط هم تمهیداتی داریم.
رئیس سازمان سنجش آموزش درباره اضطراب ناشی از تحولات پی در پی در آزمونهای سراسری و سردرگمی داوطلبان گفت: تکرار آزمون آنقدر زیاد میشود که داوطلبان خیلی زود با همه شرایط آن آشنا میشوند. امسال و سال بعد که شرایط کنکور سراسری تقریبا تجربه شده و مشابه قبل است. در آزمونهای سالهای آتی هم با تکثیر و تکرار آزمون، داوطلب اگر یک آزمون را خراب کرد، میتواند در آزمون بعدی که با فاصله زمانی کمی نسبت به قبلی برگزار میشود، شرکت کند و همین تکرار و فرصت دوباره، نگرانی داوطلب را برطرف میکند.
او در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا از نظر زیرساختها همه استانها و شهرستانهای کشور این امکان را دارند که با رعایت عدالت آموزشی خدمات آزمون الکترونیک را برگزار کنند، توضیح داد: امروز در دور دستترین روستاها هم گوشیهای تلفن همراه هوشمند وجود دارد. از طرفی بحث عدالت اجتماعی یک مفهوم نسبی است. در همین راستا برای آموزش و پرورش در جایی که وضعیت کپری دارد، منطقه سه را در نظر گرفتهاند و در مقابل آن بچههای تهران را جزو منطقه یک قرار دادهایم پس هر داوطلبی براساس امکانات خودش سنجیده میشود و جای نگرانی در مورد رعایت عدالت آموزشی در آزمون هوشمند سراسری وجود ندارد.