وضعیت صنعت خودرو پس از توافق هستهای چگونه خواهد بود؟
با تشدید تحریمهای اقتصادی علیه ایران، صنعت خودرو یکی از بخشهایی بود که مشمول این محدودیت شد و آثار آن به سرعت در صنعت و بازار خودرو نمایان شد. درواقع وابستگی این صنعت به قطعات خودرو درکنار محدودیتهای بانکی برای نقل و انتقال ارز باعث شد تا صنایع خودروسازی با مشکلات فراوانی مواجه شوند به طوری که در مقطعی تولید برخی از خودروها تا 80 درصد کاهش یافت. اما اکنون با اعلام خبر تفاهم هستهای دورنمای روشنی در مقابل این صنعت قرارداده است.
به گزارش ایران، همانگونه که دستاندرکاران این صنعت بزرگ نیز پیشبینی کردهاند درصورت برداشته شدن تحریمها و محدودیتها پای شرکای جدید خارجی به کشور باز میشود ضمن اینکه تهیه و تأمین قطعات خودرو نیز با سهولت انجام میشود. بنابراین با افزایش شمارگان تولید انواع خودرو درکنار ارتقای کیفی میتوان به انتظاری که از هماکنون برای کاهش قیمت و افزایش کیفیت بین مردم به وجود آمده است پاسخ داد. هرچند انتظار مشاهده آثار تفاهمنامه لوزان ظرف چند روز در صنعت و بازار خودرو معقول به نظر نمیرسد، اما به طور قطع یکی از صنایعی که تحت تأثیر این اتفاق سیاسی متحول خواهد شد، صنعت خودرو است.
صنعت خودرو به دیپلماسی وابسته است
سعید لیلاز کارشناس اقتصادی درباره برداشته شدن تحریم صنعت خودرو از خودروسازن خواست که به چهار مورد توجه ویژه کنند. وی توضیح داد: جذب حداکثری تکنولوژی، حداکثر استفاده از توان داخلی، حداقل قیمت و حداکثر امکان بهرهبرداری از بازارهای صادراتی طرفهای شریک ایران موضوعات مهمی است که خودروسازان داخلی باید به آن توجه کنند در غیر اینصورت صنعت خودرو به پیشرفتهای مورد نظر چشمانداز بیست ساله نمیرسد. لیلاز به خبرنگار «ایران» گفت: صنعت خودرو بشدت به بحث دیپلماسی وابسته است. در بیانیه لوزان هم به صورت مشخص این امر مورد تأکید قرار گرفت. بدین جهت برای آنکه صنعت خودرو بتواند رشد کند به تعامل جهانی وابسته است. این کارشناس اقتصادی اذعان داشت: اگر کشورهای صاحب تکنولوژی خودرو به این سطح از اطمینان برسند که تفاهم صورت گرفته حداقل تا 10 سال آینده استمرار خواهد داشت قطعاً همکاریهای خود را به طور خاص پیگیری میکنند.
داخلیسازی 40 درصدی خودرو
احمد نعمت بخش دبیر انجمن قطعهسازان نیز درباره لغو تحریم صنعت خودرو گفت: خودروسازان به علت تحریمها توسعه محصولات خود را به سمت شرکتهای چینی برده بودند لذا توافق در بحث هستهای سبب میشود که خودروسازان به سمت سایر خودروسازان بروند. وی افزود: شرکتهای اروپایی، امریکایی و ژاپنی برای حضور در ایران اعلام آمادگی کردهاند. با توجه به درخواستهای متعدد برای سرمایهگذاری در کشورمان خودروسازان باید مناقصه برگزار کنند و در این امر سه نکته را بگنجانند. یک آنکه در همکاری مشترک یا جوینت ونچر خودرو جدید کاملاً رقابتی، با قیمت مناسب و کیفی باشد. نکته دوم آنکه نقشهها و مدارک مربوط به خودرو از همان ابتدا به ایران داده شود تا آغاز تولید خودروی جدید با حداقل 40 درصد داخلیسازی باشد. نکته سوم لحاظ کردن صادرات خودرو است. ایران باید بتواند به کشورهای صادراتی شریک خود، خودرو صادر کند. وی گفت: مردم بابت تولید خودروهای قدیمی از خودروسازان ناراضی هستند لذا با حضور شرکتهای خودروسازی تمام خودروهای قدیمی کنار گذاشته میشود. وی درباره انتظار کاهش قیمت خودرو از سوی مردم ، افزود: درست است که تحریم هزینه خودروسازان را افزایش داد اما به علت رشد هزینهها کاهش قیمت خودرو رخ نخواهد داد.
برای رشد صنعت قطعهسازی برنامهریزی خواهیم کرد
سعید مدنی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا هم درباره تأثیر برداشته شدن تحریم صنعت خودرو گفت: تحریمها نشان داد که ما باید با تکیه بر توان داخلی خود حرکت کنیم و در این زمینه ضروری است که صنعت قطعهسازی کشور رشد کند. بدین جهت با لغو تحریمها تمام سعی بر این است که برای واردات تکنولوژی مربوط به صنعت قطعهسازی برنامهریزی کنیم. وی افزود: زمانیکه صنعت قطعهسازی رشد کند، صنعت خودرو هم میتواند به اهداف چشمانداز بیست ساله برسد. از سویی با آغاز تعامل با سایر کشورها میتوان برای توسعه محصول اقدام کرد. بدین جهت ضمن ادامه همکاری با شرکای قبلی قصد داریم با دیگر خودروسازان جهانی مذاکرات خود را شروع کنیم. وی تأکید کرد: گروه خودروسازی سایپا در منطقه بازار مناسبی دارد لذا خیلی از کشورها برای رسیدن به بازارهای مختلف تمایل به همکاری با ما دارند.
70 درصد مشکلات صنعت خودرو ارتباطی با تحریم ندارد
هاشم یکه زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو نیز درباره لغو تحریمهای مربوط به صنعت خودرو گفت: تنها 30 درصد مشکلات صنعت خودرو مربوط به تحریمها است و 70 درصد مابقی به موضوعات داخلی بر میگردد لذا با لغو تحریمها که تا سه ماه آینده رخ میدهد باید سعی کنیم تا مشکلات مربوط به داخل حل شود. وی افزود: از چند ماه پیش مذاکرات ایران با شرکتهای خودروسازی و شرکای سابقاش پژو و رنو آغاز شد. با شرکت پژو به این تفاهم رسیدیم که همکاری در قالب جوینت ونچر باشد و کارخانه مشترک از سوی دو مجموعه برای تولید خودرو و صادرات 30 درصد محصولات آغاز شود. در مورد همکاری با رنو نیز مذاکرات آغاز شده است.
روزهای خوب در انتظار خودرو
محمدرضا نجفی منش عضو هیأت مدیره انجمن قطعه سازان نیز گفت: با تفاهم در بحث هستهای و نهایی شدن آن تا سه ماه آینده میتوان با قطعیت به آینده صنعت خودرو و ترقی آن خوش بین بود. خیلی از شرکتهای خودروسازی برای همکاری با ایران تمایل دارند اما به علت تحریمها از حضور و سرمایهگذاری امتناع کردند حال با رفع شدن مشکلات و لغو تحریمها شرکتهای متقاضی مذاکرات خود را به صورت جدی آغاز خواهند کرد. وی افزود: شرکتهای خودروسازی به علت مشکلات نقل و انتقال پول نمیتوانستند در ایران حضور پیدا کنند اما اکنون روزهای خوبی در انتظار صنعت خودرو است و بازار متنوع خواهد شد.
انتظار کاهشی قیمت، مهمترین تأثیر تفاهم لوزان
بیوک علی مرادلو مشاور خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت نیزگفت: انتظار کاهشی قیمت خودرو از مهمترین تأثیرات تفاهم هستهای لوزان بر صنعت خودرو خواهد بود ضمن آنکه عرصه رقابت در این صنعت بیش از گذشته سنگین میشود. وی اظهار داشت: اگرچه این تفاهم پس از رفع تحریمها بیشترین تأثیر را بر بخشهای اقتصادی کشور به همراه خواهد داشت اما این موضوع در حال حاضر چراغ سبز را به خودروسازان خارجی نشان میدهد تا به سمت بازار خودروی کشور حرکت کنند.