اقتصادصنعت و معدن

کدام محصول کشاورزی ایران بیشترین طرفدار را در جهان دارد؟

در کنار نفت، فراورده‌های نفتی و پتروشیمی و محصولات معدنی، محصولات کشاورزی ایران یکی از اصلی ترین بخش‌ها در سبد صادراتی کشور را به خود اختصاص داده و در سال‌های گذشته بخش مهمی از این محصولات به کشورهای همسایه صادر شده است.

به گزارش ایسنا، هرچند ایران چه در زمینه برندسازی و چه در حوزه بهره‌وری کشاورزی به منظور مدیریت مصرف آب هنوز راهی طولانی تا کشاورزی صنعتی دارد اما همچنان بخش مهمی از کالاهای مازاد کشاورزی ایران در بازارهای بین المللی عرضه می‌شود. با این وجود آمارهای سه ماهه نخست سال جاری نشان می‌دهد که ایران بیش از آن که در این حوزه صادرات داشته باشد، واردات داشته است.

گزارش جدید اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد که در بهار ۱۴۰۰، کل تجارت کشاورزی ایران حدود ۴.۶ میلیارد دلار بوده که از این رقم ۱.۲ میلیارد دلار به صادرات و ۳.۴ میلیارد دلار به واردات اختصاص داشته است.

بر این اساس، صادرات ایران در این بخش در مقایسه با بهار سال گذشته کاهشی ۱.۱ درصدی و واردات افزایش ۳۴ درصدی را تجربه کرده است. همچنین سهم محصولات کشاورزی از کل تجارت ایران در حوزه واردات ۳۲.۸ و در صادرات ۱۱.۴ درصد بوده است.

در سه ماهه نخست امسال، پسته، هندوانه و گوجه فرنگی پرطرفدارترین کالاهای صادراتی ایران بوده و این سه قلم، ۳۰ درصد از کل ارزش صادرات محصولات کشاورزی ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

در میان مقاصد صادراتی، مانند سال‌های گذشته همچنان عراق بالاترین تقاضا را داشته و پس از آن افغانستان و امارات متحده عربی قرار دارند. این سه کشور در کنار هم، ۵۳ درصد از کل صادرات کشاورزی ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

در میان اقلام وارداتی کشاورزی نیز ذرت دامی، روغن خام دانه آفتاب گردان و دانه سویا تراریخته ۴۵ درصد از کل واردات را به خود اختصاص داده‌اند. اصلی‌ترین صادرکنندگان محصولات کشاورزی به ایران نیز امارات متحده عربی، ترکیه و سوییس بوده‌اند. این سه کشور حدود ۴۹ درصد از کل واردات ایران در این حوزه را به خود اختصاص داده‌اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا