نحوه قیمت گذاری موتورسیکلت چگونه است؟
بهمن ضیا مقدم، دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران با اشاره نحوه قیمت گذاری موتورسیکلت گفت: قیمت موتورسیکلت در کشور بر اساس قیمت تمام شده کالا مشخص می شود. بازار موتورسیکلت بسیار رقابتی است چرا که تنوع محصولات بسیار زیاد است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بهمن ضیا مقدم افزود: قیمت گذاری موتورسیکلت در ایران اینگونه است کارخانه قیمت گذاری را انجام میدهد و یک قیمت پایه را در نظر میگیرند و این قیمت را برای سازمان حمایت ارسال میکنند؛ یعنی سازمان حمایت نظارت بر روی عملکرد و قیمت گذاری موتورسیکلت دارند.
وی بیان کرد: در بازار موتورسیکلت اینگونه نیست که قیمتها با یکدیگر متفاوت باشد، چرا که تمام شرکتهای تولید کننده موتورسیکلت با یکدیگر تعامل دارند. قیمت هر قطعه تولیدی در خصوص موتورسیکلت مشخص است و تمام شرکتهای تولیدی آن را به یک قیمت خریداری میکنند.
دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران افزود: در بازار موتورسیکلت قیمت ها در هر کدام از نمایندگی و بازار متفاوت باشد، یعنی در تمام نمایندگی ها قیمت یکسان است و اختلاف قیمت بسیار کمی نسبت به بازار دارد و تنها درصد کمی از بازار گران تر است.
تولید سالانه ۶۰۰ هزار موتورسیکلت در ایران
ضیا مقدم اضافه کرد: سالانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور تولید می شود، اما از سال گذشته تاکنون به دلیل افزایش قیمت ارز و کاهش تقاضا، در فروش نیز تاثیر گذاشته است. از طرفی به دلیل گران شدن، قدرت خرید به شدت کاهش یافت و تاثیرات منفی در تولید گذاشت، به طوری که تولید موتور ۸۰ درصد کاهش یافت.
دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران بیان کرد: سال گذشته نسبت به سال ۹۹ افزایش تولید داشتیم، اما سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ کاهش تولید ۸۰ درصدی را تجربه کردیم.
محمدعلی نژادیان، کارشناس صنعت موتورسیکلت با اشاره به نحوه قیمت گذاری موتورسیکلت، گفت: امسال قیمت موتورسیکلت تغییر خاصی نسبت به تورم و قیمت کالاهای دیگر نداشته است. رقابت زیادی در صنعت موتورسیکلت وجود دارد اما با این حال با وجود اینکه کالاها شب عید گران می شوند اما امسال قبل از تعطیلات نوروزی به دلیل کاهش قیمت یکی از شرکتهای تولید کننده، دیگر تولید کننده ها نیز کمی قیمتها را کاهش دادند.
این کارشناس صنعت موتورسیکلت با بیان اینکه با توجه به گرانی نرخ ارز به صرفه است که بر روی بومی سازی مواد اولیه سرمایه گذاری کنیم و از برندهایی معتبر یا از دانش مهندسی که جوانان به آن دسترسی پیدا کرده اند برای ساخت داخل بهره گیریم، بیان کرد: در حال حاضر در مجموع یکسری عواملی وجود دارد که باعث می شود قیمت موتورسیکلت کمی کند، افزایش پیدا کند که در ادامه توضیح بیشتر خواهم داد.
نژادیان بیان کرد: در صنعت موتورسیکلت رقابت شدیدی بین تقریبا ٤٠ مونتاژ کننده وجود دارد. هر ساله خرید و فروش موتورسیکلت تقریبا از مهرماه تا اواسط بهمن بسیار کم است و از اواسط بهمن به مرور نمایندگیهای شرکت تولید کننده خرید خود را آغاز می کنند و از اواسط اسفند نیز مصرف کنندگان نهایی خرید خود را شروع میکنند.
این کارشناس صنعت موتور سیکلت اظهارکرد: بیشتر موتورسوران جزو قشر متوسط به پایین هستند در نتیجه شرکتها اگر بخواهند قیمت را بیش از حد بالا ببرند، در نتیجه نمی توانند آن را بفروشند و خواب سرمایه برای آنها ضرر است. البته با توجه به اینکه طی چند سال گذشته با تورم زیادی مواجه بودهایم و به نظر هنوز محصولات از دلار ٤٢٠٠ در کارخانهها موجود است، در نتیجه استدلال بالا برای مونتاژکنندگان قابل تحمل است.
نژادیان ادامه داد: اما اگر شرکتها بخواهند خرید جدید کنند با توجه به نوسانات دلار و افزایش قیمتهای اندکی که در کارخانههای مادر بوده است، در نتیجه دیگر کسی با قیمت رقبای خود کاری ندارد، چون نمیتواند با ضرر بفروشد. پیش بینی این است که با تمام شدن موجودی فعلی کارخانهها و واردات جدید قیمتها افزایش پیدا خواهد کرد.
این کارشناس افزود: همچنین قیمت موتورسیکلت جزو قیمتهای دستوری نیست و به عهده خود تولیدکننده است و در اصل بر اساس عرضه و تقاضا مشخص میشود. در نتیجه دستگاههای نظارتی زیاد در بحث قیمت موتورسیکلت ورود پیدا نمیکنند.