اقتصادصنعت و معدن

وزارت صنعت نیازمند برنامه جامعِ مدون و کارشناسی شده‌ است

مصطفی تنها با اشاره به معرفی «سید رضا فاطمی‌امین» به عنوان گزینه پیشنهادی تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: سال‌هاست در وزارت عریض و طویل صنعت، معدن و تجارت، هر وزیری که سر کار آمده، سیاستی خاص را در پیش گرفته است، اما هیچ برنامه‌ای برای تک‌تک صنایع وجود نداشته و انتظار می‌رود وزارت صنعت یک برنامه داشته باشد.

به گزارش ایرنا، وی بیان‌داشت: این در حالی است که صنعت تایر، حمل و نقل و صنعت خودروسازی کشور نیازمند برنامه‌های پنج و ۱۰ ساله، میان‌مدت و بلندمدت است و نمی‌توان بدون برنامه به پیش رفت.

این مقام صنفی تاکید کرد: باید برای توسعه صنعتی در بخش‌های مختلف برنامه و استراتژی مشخص و مدون داشته باشیم، نه اینکه همچون برخی ادوار گذشته، در برخی سال‌ها واردات افزایش یابد، در بعضی سال‌ها واردات ممنوع شود، تعرفه‌های وارداتی بالا یا پایین شوند و غیره.

وی یادآوری‌کرد: در سال‌های گذشته پنج موافقت‌نامه اصولی برای توسعه صنعت تایر داده شد، اما از آنجایی که برپایه یک استراتژی مدون نبود، رها شدند؛ در حالی که برخورداری از استراتژی مدون این طرح‌ها را قابل پیگیری، پایش و ارزیابی خواهد کرد و در صورت نیاز، اصلاحاتی انجام خواهد گرفت.

 

اجرای طرح‌های توسعه‌ای در صنعت تایر

 

تنها افزود: اجرای طرح‌های توسعه‌ای در صنعت تایر نیازمند فناوری است، اما در حال حاضر خارجی‌ها به دلیل تحریم‌ها آن را در اختیار شرکت‌های ایرانی قرار نمی‌دهند.

وی ادامه‌داد: اجرای این طرح‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰۰ میلیون دلاری است که هر دوی این مسائل اکنون درگیر سیاست‌های کلان کشور است و فقط از وزیر جدید پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت ساخته نیست.

سخنگوی انجمن صنعت تایر گفت: در عین حال، بردن این مشکلات به داخل کابینه دولت و روشن کردن کابینه نسبت به گره‌ کار که در اثر انقباض فضای کسب و کاری برای رشد تولید کشور ایجاد شده، از جمله مسوولیت‌های وزیر جدید خواهد بود تا در سیاستگذاری‌های کلان مد نظر قرار بگیرد.

سخنگوی انجمن صنعت تایر بیان‌داشت: انتظار می‌رود که وزیر جدید حمایت‌ها از بخش را قطع نکند، سیاست‌های حمایتی تداوم یابد و اجازه ندهد صنعت قربانی سیاسی‌کاری‌ها شود.

وی اظهار داشت: این مهم به‌ویژه در تامین سرمایه‌های ریالی برای صنایع و تامین و تخصیص ارز به‌منظور تداوم تولید مورد تاکید است تا دست‌کم بتوان به تولید با شرایط فعلی ادامه داد و خطوط تولید و اشتغال را حفظ کرد.

افزایش تولید تایر و لزوم توسعه صادرات

 

این مقام صنفی خاطرنشان‌کرد: با وجود مشکلات متعدد از ابتدای امسال تاکنون و قطعی برق در برخی ایام، اما آمارها حاکی از رشد چهار درصدی تولید کارخانجات در چهار ماهه ابتدایی امسال در هم‌سنجی با پارسال است.

واکاوی آمار عملکرد کارخانجات تایرسازی حاکی از تولید ۸۷ هزار و ۷۲۴ تن تایر انواع خودرو از ابتدای امسال تا پایان تیرماه است، آماری که در هم‌سنجی با پارسال رشد چهار درصدی را نشان می‌دهد.

وی گفت: اکنون بازار از یک سری تایرها اشباع شده و تولیدات کارخانجات جذب بازار نمی‌شود، دلیل این مساله نیز تاثیر کرونا بر مصرف تایر و کاهش جابه‌جایی‌های بار و مسافر است.

تنها افزود: با وجود سیر نزولی بازار، اما کارخانجات همچون چند سال گذشته برنامه‌های افزایش تولید را دنبال کرده‌اند و تولید سیر صعودی داشته است، به همین دلیل تولیدکنندگان به‌دنبال مجوز برای صادرات برخی محصولات خود هستند.

وی بیان‌داشت: اکنون صادرات برخی سایزها و محصولات به تایرسازان به‌صورت موقت اجازه داده شده که شامل برخی تایرهای سواری و باری بایاس است، همچنین صادرات تایر موتورسیکلت و دوچرخه نیز همچون گذشته برقرار است.

این مقام صنفی ادامه‌داد: صادرات و حضور پایدار در بازار دیگر کشورها نیازمند سرمایه‌گذاری است و با تصمیمات مقطعی و موقتی نمی‌توان موفق بود، بازگشت به بازارهای صادراتی سال‌ها دوندگی و پیگیری نیاز دارد تا ضمن معرفی آن برند، بازارسازی و شبکه‌سازی انجام شود.

وی گفت: در شرایط فعلی تورمی، چاره‌ای جز بهبود بهره‌وری و افزایش مقیاس تولید برای کاهش هزینه‌ها نداریم و با توجه به  شرایط توصیف شده برای بازار داخل، صادرات می‌تواند کمک‌حال تولیدکنندگان باشد.

تنها خاطرنشان‌کرد: در این زمینه، کارخانجات تولیدی مقدمه‌چینی و بررسی بازارهای هدف خود را در منطقه آغاز کرده‌اند و حتی اگر بتوان درصدی از مواد اولیه و قطعات و تجهیزات مورد نیاز کارخانجات را به این طریق وارد کرد، به نفع تولید و دولت است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا