اقتصاد

ایران راه ارمنستان از جمهوری آذربایجان را جدا می‌کند؟

«خیرالله خادمی» معاون وزیر راه وشهرسازی با هیات فنی و مهندسی برای تصمیم‌گیری در مشارکت ایران در ساخت جاده تاتو در ارمنستان، عازم این کشور می‌شود .

به گزارش ایلنا، کشور آذربایجان از حدود یک ماه گذشته مقررات سختگیرانه‌ای را نسبت به کامیون‌های ایرانی وضع کرده‌ است. از مسیر حدود 400 کیلومتری مرز نوردوز تا ایروان، برای کمتر از 20 کیلومتر آن کشور آذربایجان ادعای مالکیت دارد و اخیرا کامیون‌های ایرانی برای عبور از این 20 کیلومتر با مشکلاتی از جمله پرداخت عوارض و مالیات مواجه شده‌اند.

در حالی که باکو توهم حذف ایران از کریدور جنوب -شمال را دارد و به گمان خود می‌تواند ایران را از مسیر تجاری به اروپا متوقف کند و بر سر راه ترانزیت و تجارت ایران مانع ایجاد کند، امروز هیاتی فنی و مهندسی از ایران به سرپرستی «خیرالله خادمی» معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور وارد ارمنستان می‌شود تا در مشارکت در تکمیل جاده تاتو، مسیر دیگری جایگزین جاده گوریس – قاپان شود. تکمیل جاده تاتو که تنها کمتر از 15 کیلومتر از آن باقی مانده، به این معنا است که ایران بدون نیاز به ورود به آذربایجان به ارمنستان می‌رسد و از آنجا به روسیه و اروپا متصل می‌شود.

امروز قرار بر این است که هیات فنی ایرانی بازدیدی از این محور در خاک ارمنستان داشته باشند و برنامه این است که فعلا جاده فرعی ایمن‌سازی و تنظیم رویه شود تا جاده اصلی طراحی و در مدت زمان کوتاه اجرا شود.

باید توجه داشته باشیم که این مسیر از خطوط حیاتی برای تجارت و ترانزیت ایران به اروپا و اتصال اروپا به چین محسوب می‌شود و باید این مسیر را زنده و روان حفظ کنیم. از این رو ایران برای ساحت و تکمیل هر چه سریع‌تر مسیر مستقیم ایران به ارمنستان اعلام آمادگی کرده‌ است و به زودی مسیر باقیمانده از جاده تاتو در خاک ارمنستان با مشارکت ایران تکمیل می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا