گلایه های شورای شهر تهران از زاکانی و معاونانش بالا گرفته
یک ماه پیش بود که رئیس شورای شهر تهران به کنایه در صحن شورای شهر تهران گفت هنوز برخی از معاونان شهرداری تهران را ندیده است و اگر در خیابان آنها را ببیند نمیشناسد. او روز گذشته هم گفته که هنوز با معاونان شهردار تهران تماس نگرفته است و حبیب کاشانی یار قدیمی چمران هم توصیه کرد از این پس هم زنگ نزند زیرا آنها پاسخ تلفن نمیدهند.
در آن جلسه مهدی اقراریان در جریان اصلاحیه بودجه 1400 با انتقاد از عدم تعامل شهردار و معاونانش گفت متأسفانه معاونت فرهنگی – اجتماعی شهرداری تهران پاسخگو نبوده البته برخی از معاونان انصافا پاسخگو هستند.
لطفالله فروزنده، معاون برنامهریزی، توسعه امور انسانی و امور شوراهای شهردار تهران هم در پاسخ به این گلایه اعضای شورا گفت من خودم را موظف میدانم هرکدام از اعضای شورا موضوعی را مطرح میکنند بلافاصله پیگیری کنم. ما 10 روز است که میخواهیم با آقای اقراریان جلسه بگذاریم اما وقت ندارند. او به اعضای شورا گفت صدای شهردار تهران را در شورای معاونان در اختیارشان میگذارد که تأکید کرده تمامی معاونان وظیفه دارند به تکتک کمیسیونهایی که به آن مرتبط هستند، پاسخگویی کنند. وی به شوخی گفت به جز تماسهایی که در 12 شب گرفته میشود در سایر ساعتها در خدمت اعضای شورا هستیم.
مهدی چمران به کنایه گفت کاش همه مانند آقای فروزنده بودند البته اگر کمیسیونها از شهردار هم بخواهند طبق قانون باید شهردار در کمیسیون حاضر شود چه برسد به معاونان اما چهره برخی از معاونان شهردار را تاکنون ندیدهام اما اگر ببینم نمیشناسم و نمیدانم از کجا آمدهاند. اگر بگویند معاون شهردار هستند میگویم عجب.
روز گذشته هم حبیب کاشانی با تأکید بر اینکه تمایلی ندارم این نوع تذکرات را از تریبون شورا بدهم اما گاهی مجبور میشویم بلندگو را روشن کنیم و این حرفها را بگوییم، گفت: 15 روز به دنبال مسئول بازرسی شهرداری بودم تا این مطلب را خصوصی عنوان کنم تا آن را بررسی کنند اما موفق نشدم. چهار روز است به دنبال مسئول دفتر آقای شهردار میگردم اما نمیتوانم او را پیدا کنم. دو شب پیش بعد از سه روز در ساعت 11 و 25 دقیقه شب پیام داده است که بیدار هستید؟
وی ادامه داد: از این کار متنفرم که از این بلندگو تذکرات اینگونه بدهیم اما به ناچار وقتی مردم گرفتار هستند باید چه کنیم؟ چطور مسئول را پیدا کنیم. با مسئول روابط عمومی شهرداری تماس گرفتم گوشی را برنداشتند و میگویند شماره شما را سیو ندارم و شماره 21 عضو شورای شهر را ندارم، اشکالی ندارد پیامک میدهیم. مینویسم من حبیب کاشانی هستم جوابی نمیآید. دوباره تماس میگیرم جواب نمیدهد، با دفتر تماس میگیریم میگویند این شماره تلفن شماست.
او خطاب به چمران گفت: این فضای خوبی نیست و ناخودآگاه باعث ناراحتی و تکدر میشود. چند روز پیش با یکی از معاونان آقای شهردار صحبت کردم و گفتم یک ماه پیش مزاحم شما شدم و گفتم که در زنجان کارخانهای واگن تولید میکند و میگویند میتوانند سالی 400 واگن تولید کنند. اگر بحث حمایت داخلی مطرح است خواهش کنیم مدیرعامل شرکت، جلسهای با معاون شهردار داشته باشد. بعد از یک ماه پاسخ دادند. میگویم چرا باعث میشوید اختلاف بین شورا و شهرداری تعمیق پیدا کند. ما با کسی کار شخصی نداریم. قراردادی از منطقه 3 به دست من رسیده که برای زدن سرشاخه پنج میلیارد تومان به شرکتی پرداخت شده است. این مبالغ و عدد برای زدن سرشاخه عدد معقولی نیست و قرارداد دست من بود و در این 15 روز تلاش کردم آن را به دست دوستان به شهرداری برسانم تا صحت و سقم آن مشخص شود.
کاشانی با اشاره به پرونده دیگری درخصوص قراردادهای دیگری درباره برفروبی مناطق گفت: قراردادهای برفروبی بیمنطق بسته میشود. یعنی یک قرارداد 70 میلیاردی بسته میشود اما ممکن است در تهران یکبار هم برف نبارد و متأسفانه از مناطق پیگیری خاص میکنند و شرکتهای خاصی را معرفی میکنند که با آنها قرارداد بسته شود. سه ماه قرارداد بسته میشود و پول هم پرداخت میشود فارغ از اینکه برفی بیاید و از وسایل استفاده شود، این نگرانی را دارم که مجددا قراردادهای اینچنینی بسته شود و متأسفانه ماشین و شرکتی نباشد، بهجای آنکه از طریق مناطق پیگیری میشود. بهصورت متمرکز نیست. دوستان اگر صلاح دیدند و بعد از 15 روز جواب دادند، این مطالب را تقدیمشان کنیم تا بررسی کنیم. از آقای فروزنده خواهش میکنم که بفرمایند اعضای شورای شهر که تماس میگیرند، نمایندگان مردم هستند و کار شخصی ندارند. میدانیم گرفتار هستند و سرشان شلوغ است اما ادامه این روند خوب نیست و مجبور میشویم که در شورای شهر مسائل خود را مطرح کنیم.
مهدی اقراریان، رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورا هم در تذکری به شهردار تهران گفته که پاسخ تذکراتش را از سوی شهرداری دریافت نمیکند. او ادامه داد: فلسفه وجودی تذکرات صحن شورا این است که موضوعات در مجموعه شهرداری بهدرستی و بادقت بررسی و پاسخ داده شود. بعضا سؤالاتی که اعضای شورا در صحن مطرح میکنند، پاسخی متناسب با سؤال داده نمیشود. اگر این روند ادامه پیدا کند، ماده ۸۳ که به اعتراض اعضا و ارسال آن توسط رئیس شورا و در مراحل بعد تذکر و طرح سؤال از شهردار تهران است، اجرا خواهد شد. بنابراین قبل از اینکه از این ظرفیت قانونی خود استفاده کنیم، برای پاسخگویی به وظیفه قانونی خود عمل کنیم.
چمران در واکنش به سخنان کاشانی گفت: از آقای فروزنده خواهش میکنم پاسخهایی که به تذکرات اعضا داده میشود دقیق باشد، در یک نمونه مجبور شدم پاسخ را مجددا بازگردانم و بگویم این پاسخ سؤال من نیست، پرسش من درخصوص میزان عوارضی بود که برای پروندهای صادر شده، پاسخ داده شد، از سوی شهرداری این بود که براساس وظیفه قانونی خود عمل میکنیم. من هم میدانم که براساس وظیفه عمل میکنیم اما سؤال من این است که این میزان عوارض بر چه اساسی تعیین شده است. به نظر میآید یک نفر مطلبی مینویسد و بقیه آن را امضا میکنند.
رئیس شورای شهر تهران اضافه کرد: من پاسخها را میخوانم و میبینم و به برخی از تذکرات آن پاسخی که باید داده نمیشود و دوستان درست میگویند، مجبور میشوم نامه را بازگردانم تا جواب درست داده شود. اگر اینگونه باشد کسی که چنین کاری کرده باشد، تقاضای تنبیه میکنیم و اینگونه نیست که مسئله را رها کنیم. شهردار تهران نسبت به معاونانشان بیشتر به گوش هستند، من تابهحال با معاونان تماس نگرفتهام که کاشانی میگوید لطفا تماس نگیرید که جوابتان را نمیدهند که چمران پاسخ داد: البته چندبار آنها تماس گرفتهاند و مشکلی نبود. اما این موضوع باید رعایت شود وقتی تماس میگیریم کاری داریم، پاسخدهی انجام شود؛ زیرا ممکن است ما در خیابان به مشکلی برخورد کنیم و برای حل آن با شهرداران مناطق یا مسئول مستقیم آن تماس بگیریم. گاهی با بیسیم شهرداری تماس میگیریم که در دورههای گذشته وضع این بیسیم بهتر بود و بعد از چند دقیقه با ما تماس میگرفتند اما حالا اینگونه نیست. خواهش میکنیم این موضوع دنبال شود تا به نتیجه برسد، شاید چون معاونان به کار خود تسلط پیدا نکردهاند اما مدتی که گذشت انتظار پاسخگویی داریم.
ناصر امانی، یکی از پرتذکرترین اعضای شورای شهر تهران درخصوص این گلایه اعضای شورای شهر به «شرق» گفت: امروز دو نفر از اعضا تذکر دادند و ناراحت بودند از اینکه چرا معاونان شهردار تهران به تماسهایشان پاسخ نمیدهند و آقای چمران هم گفتند بعضی از جوابهایی که شهرداری میدهد به تذکرات اعضا، قابلقبول نیست و ایشان گفتند ما برمیگردانیم و حتی گفتند تنبیه میکنیم. این نشان میدهد که هیئترئیسه شورا از تعامل شهرداری با شورا رضایت ندارد و اگر این ادامه پیدا کند، از ابزارهای قانونی برای وادارکردن شهرداری به پاسخگویی و تعامل با شورا استفاده خواهد شد. بحث سؤال مطرح است که دوستان میتوانند سؤال کنند و کاری کنند که شهردار اجبارا به صحن شورا بیاید و به سؤالهای اعضا جواب دهد.
او ادامه داد: پاسخ تذکرات من هم کامل نیامده و برخیها هم که آمده از نظر من ناقص است و میخواهم حتما به شهرداری برگردانم و اگر ادامه پیدا کند، حتما در صحن شورا مطرح میکنم.
اما ماجرای بیسیم شهردار که چمران با آن تماس میگیرد و میگوید وضعیت این بیسیم در گذشته بهتر بود، چیست؟ امانی، از مدیران قدیمی شهرداری، در این زمینه توضیح میدهد: شهرداری تهران یک بیسیم مرکزی دارد که اگر با مدیری از شهرداری با آن تماس بگیرید و او پاسخگو نباشد و به بیسیم مرکز اعلام کنید، مدیر هرجا باشد، بیسیم پیدایش میکند و به مدیر میگوید که با تماسگیرنده تماس بگیرد. دوره ما چون در شهرداری انضباط خاصی حاکم بود، به محض اینکه به مرکز پیام میگفتیم من با این معاون کار دارم، شاید در مدت 10 دقیقه پیدایش میکرد و با شما تماس میگرفت. به طوری که آقای چمران گفتند این بیسیم نظم و انضباط سابق را ندارد.
او ادامه داد: این بیسیم از قدیم بوده و از اول در شهرداری بیسیم نقش اساسی در ارتباطات اجرائی داشته و خاص شهرداری تهران هم نیست؛ ولی شهرداری تهران یکی از شهرداریهایی است که خیلی بیسیم در آن مهم بوده و کارکنان شهرداری قدیم بیسیم و شهردار شب را بهعنوان دو مورد از نمادهای شهرداری میدانستند؛ زیرا با همه مدیران شهرداری حتی شهردار ناحیه میتوانند تماس بگیرند.
به گفته امانی هرکدام از معاونان با کسی کار داشته باشد یا خود شهردار تهران با کسی کار داشته باشد و تلفنش پیشش نباشد، از طریق بیسیم پیدایش میکنند. ما هم میتوانیم با بیسیم تماس بگیریم و بگوییم با فلان معاون کار داریم و او به ما زنگ بزند. طبق نقلقول آقای چمران متأسفانه انضباط قبلی وجود ندارد.
اما به نظر میآید برخی از اعضای شورای شهر دسترسی راحتی به شهردار و معاونانش دارند. علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران، گفت: من با اکثر کمیسیونها ارتباط دارم و تقریبا هر وقت معاونان را خواستیم، دسترسی داریم و این را با صراحت میگویم.
او درخصوص اینکه رئیس شورای شهر و سایر اعضا از دردسترسنبودن مدیران شهردار میگویند، گفت: آقای چمران اشتباه نمیگویند. ایشان به خاطر اینکه موقعیت بالادست شورا را دارد، ممکن است این میزان ارتباطی که ما میان کمیسیونها با معاونان داریم نداشته باشد. کمیسیون خدمات شهری، کمیسیون فرهنگی- اجتماعی و کمیسیون عمران و حملونقل که کمیسیونهای اصلی و مأموریتی هستند، هر وقت خواستیم در دسترس بودند. معاون و شهرداران مناطق و نواحی مثل خود شهردار دائم درگیر کار هستند و ممکن است لحظهای که من زنگ میزنم، نتوانند پاسخ دهند. ضمن اینکه موظف به پاسخگویی هستند، فرد در جلسه است و خودش همان لحظه دارد صحبت میکند و ممکن است جواب ندهد و چند دقیقه بعد زنگ بزند.
نادعلی اضافه کرد: شده من هم زمانی زنگ بزنم و معاون جواب ندهد و فردا زنگ بزند؛ ولی هیچ وقت اینطور نبوده که اصلا جواب ندهند و هرچه بیشتر از گذشته این بهتر شده است. آقای زاکانی در جلسات هماندیشی چندین و چند بار به صراحت ذکر کرده که من مدام به معاونان تأکید میکنم که باید پاسخگوی اعضای شورا باشند. یک بحث دیگر وجود دارد که بحث تذکرهاست. تذکرهایی که به شهرداری میرود و پاسخ میدهند، برخی خوب پاسخ میگیرند و بعضیها دقیق پاسخ نمیگیرند و ما هم داریم و من هم درمورد آتشنشانی تذکر دادم و عینا حرفهای خودم را به خودم پس دادند و چیز جدیدی نگفتند؛ ولی تذکر درمورد جرثقیلها داشتم که آن را خوب جواب دادند. کمی نظارت لازم دارد و به نظر میرسد میشود با همین تأکیدی که دوستان داشتند و آقای فروزنده هم میتواند تلاش کند که این اتفاق بهتر بیفتد.
او درخصوص اینکه به نظر میآید همه اعضا دسترسی او و برخی دیگر از اعضا را به مدیران شهری ندارند، گفت: در ارتباطگیری چشم و ابروی ما که دخیل نیست و همه ما برای کار مردم زنگ میزنیم و زنگ میزنیم مشکل مردم را حل کنیم. وقتی از همه کسانی هستند که زنگ میزنند و دسترسی دارند، نشان میدهد این یک قاعده نیست؛ اما اینکه یکباره برای یک نفر این اتفاق افتاده باشد، چیز بعیدی نیست و دوستان باید بیشتر توجه کنند. حرف آقای کاشانی را رد نمیکنم؛ اما اینکه اعضا دو دستهاند که یک دسته اینطور هستند، این درست نیست.