۴۳ تخلف رئیس فدراسیون فوتبال
لیست تخلفات شهاب عزیزی خادم که شامل ۴۳ مورد می شود آماده ارائه در نشست امروز شد.
اعضای هیات رئیسه قبل از آغاز نشست مهم اعضای قانونی هیات رئیسه فدراسیون فوتبال، فهرست تخلفات گسترده شهاب عزیزی خادم را برای ارائه به دبیرکل فدراسیون فوتبال که حکم دبیر جلسه امروز ، آماده کردند. مطابق آنچه هیات رئیسه برای نشست امروز آماده کرده، شهاب عزیزی خادم در دوران کوتاه ریاست خود در فدراسیون فوتبال حداقل ۴۳ تخلف مرتکب شده است. فهرست تخلفات رییس فدراسیون فوتبال به شرح زیر است: اهم تخلفات و ترک فعلهای رییس فدراسیون فوتبال از وظایف قانونی الف: تخلف و ترک فعل از الزامات مندرج در اساسنامه فدراسیون فوتبال تخلف « ترک فعل » رییس فدراسیون از مواد ذیل ماده ۲۳ اساسنامه بند و – تهیه صورتهای مالی برای مجمع عمومی بند ز – تهیه گزارش حسابرس مستقل بیرونی بند ح – تهیه بودجه بند ط – تهیه گزارش عملکرد سالیانه بند ی – معرفی حسابرس مستقل بیرونی – توضیح اینکه تصویب موارد ذکر شده فوق باستناد ماده ۲۳ اساسنامه از حدود اختیارات مجمع فدراسیون میباشد که تهیه این موارد مالی و حقوقی در سال منتهی به ۳۱/۰۴/۱۴۰۰ رعایت نشده است. ۲. تخلف از بند ۴ ماده ۲۶ اساسنامه مستند به بند ٤ از ماده ٢٦ اساسنامه فدراسیون فوتبال چنانچه به هر دلیل نواب رییس در مجمع انتخاباتی آرای مجمع را کسب ننمایند، رییس فدراسیون الزام قانونی دارد تا نامزد/ نامزدهای دیگری را حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ خاتمه مجمع عمومی جهت انتخاب به مجمع معرفی نماید و متعاقبا هیات رییسه مجمع عمومی فوق العاده برگزار نماید. ۱-۲ : رییس فدراسیون علیرغم الزام قانونی جهت معرفی نامزدهای پیشنهادی و برگزاری مجمع فوق العاده حداکثر به مدت ۳ ماه جهت انتخاب نواب رییس ترک فعل از مسئولیت و مرتکب تخلف اساسنامهای شده است. ۲-۲ : حضور آقایان مهرعلی و بهاروند با توجه به بند ۴ ماده ۲۶ بعنوان نواب اول و دوم رییس فدراسیون غیر قانونی است. ۳. تخلف از بند ۱۱ ماده ۳۵ اساسنامه براساس بند ۱۱ ماده ۳۵ اساسنامه انتصاب سرمربیان تیمهای ملی براساس پیشنهاد رییس و تصویب هیات رییسه میباشد که در این خصوص انتصاب تعدادی از مربیان ردههای سنی مختلف به تصویب هیات رییسه نرسیده است. ۴. تخلف از بند ۱۸ ماده ۳۵ انتصاب خزانه دار باید به پیشنهاد رییس و تایید هیات رییسه و تصویب مجمع عمومی باشد که متاسفانه رییس خزانهداری را در طی این ۱۱ ماه به هیات رییسه پیشنهاد نداده است. ۵. تخلف از ماده ۵۸ « رکن صدور مجوز حرفهای» مستند به بند ۲ از ماده ۵۸ اعضای هیات بدوی و استیناف صدور مجوز حرفهای نباید در سایر بخش های سازمان لیگ و باشگاهها عضویت و یا فعالیت داشته باشند لیکن دو نفر در کمیته بدوی و یک نفر در کمیته استیناف فاقد این شرایط میباشند. ۶. تخلف از ماده ۶۰ « کمیته حسابرسی» این کمیته بایستی نظارت مالی و رعایت دقیق مقررات مالی در فدراسیون را عهدهدار باشد و بعنوان یک کمیته مستقل نظارت بر کلیه امور مالی، بودجه، اسناد هزینه، صورتهای مالی و تلفیقی و سایر موارد را دارد و باید توسط مجمع انتخاب شود، رییس فدراسیون با عدم تشکیل مجمع سالیانه که مطابق بند ۱ ماده ۲۷ الزام قانونی است که حتما باید هرسال برگزار گردد، ترک فعل و عملا این کمیته غیرفعال و اساسا نظارت بر هزینهها و اسناد مالی توسط کمیته منتخب مجمع سلب گردیده که میتواند تبعات شدید سو جریان مالی را بدنبال داشته باشد. ۷. تخلف از ماده ۶۲ « ارکان قضایی» شامل کمیته اخلاق، انضباطی و استیناف علیرغم اینکه ارکان قضایی بایستی در مجمع انتخاب شوند لیکن رییس فدراسیون که الزام قانونی برای برگزاری مجمع سالیانه داشته، ترک فعل و در نتیجه استمرار فعالیت ارکان قضایی طی یکسال فعالیت اخیر فاقد وجاهت قانونی است. ۸. تخلف از بند ۷ ماده ۶۷ علیرغم اینکه مستند به بند ۷ از ماده ۶۷ کلیه دپارتمانهای مندرج در بند فوق باید تحت مدیریت دبیرکل باشند لیکن رییس فدراسیون مغایر با این بند دپارتمان تیم های ملی را از مسئولیتهای دبیرکل حذف و مستقیما تحت نظر خود قرار داده است ۹. تخلف از بند ۱ ماده ۶۷ اساسنامه علیرغم اینکه وفق بند ۱، دبیرکل مدیر ارشد اجرایی سازمان اداری فدراسیون میباشد، لیکن رییس فدراسیون با انتصاب آقای امیدزاده بعنوان مشاور اجرایی عملا در وظایف دبیرکل مغایر با اساسنامه دخالت و اصولا این سمت با توجه به شرح وظایف دبیرکل وجاهت قانونی ندارد. ۱۰. تخلف از بند ط ماده ۶۷ علیرغم اینکه استخدام پرسنل جدید در فدراسیون منطبق با نیاز و بر اساس طرح طبقهبندی مشاغل بایستی با پیشنهاد دبیرکل صورت گیرد، لیکن رییس فدراسیون تعداد افراد قابل توجهی را تحت عنوان دستیار، دستیار ویژه، مشاور عالی، مشاور رسانهای، مشاور راهبردی، مشاور بینالملل، مشاور اقتصادی، مشاور حقوقی و غیره صدور حکم نموده و با حقوق و مزایا غیر متعارف استخدام نموده که تخلف آشکار و تخطی از اساسنامه میباشد. ۱۱. تخلف از ماده ۷۳ « حسابرس مستقل بیرونی» رییس فدراسیون بر اساس ماده ۷۳ الزام قانونی دارد با تشکیل مجمع نسبت به انتخاب حسابرس مستقل بیرونی با رای اعضا مجمع اقدام نماید که در این خصوص علیرغم گذشت یک سال حسابرس مستقل بیرونی که وظیفه تدوین حسابها و صورتهای مالی مصوب را بر اساس اصول حسابداری و مالی بصورت سالیانه را دارد و باید گزارش حسابرسی را به مجمع ارسال کند، صورت نگرفته و در نتیجه کلیه هزینههای انجام شده در فدراسیون در سال منتهی به ۳۱/۰۴/۱۴۰۰ فاقد وجاهت قانونی است. . تخلف از ماده ۷۸ اساسنامه مستند به بند ۲ از ماده ۷۸ فدراسیون فوتبال در صورتیکه برگزاری مسابقات را به تشکیلات مستقل همانند لیگ واگذار نمایند این واگذاری برگزاری مسابقات طبق قانون تجارت بایستی بر اساس توافق نامه رسمی با جزییات نحوه برگزاری، هزینهها، درآمدها صورت گیرد که در این خصوص علیرغم گذشت یکسال و با توجه به حتی تصویب هیات رییسه چنین توافقی هنوز با سازمان لیگ صورت نگرفته است. ۱۳. تخلف از ماده ۸۷ « شکل حقوقی موقت اساسنامه» علیرغم اینکه براساس این بند رییس فدراسیون بایستی تعامل و هماهنگیهای لازم را جهت فرآیند دریافت مجوزات از دولت و مجلس پیگیری نماید لیکن مشاور حقوقی رییس فدراسیون بدون هماهنگی و اخذ مجوز از هیات رییسه و تنها با مجوز رییس فدراسیون اقدام به مکاتبات با فیفا و ارسال اطلاعات خلاف واقع نموده است که تبعات سویی در جامعه ایجاد نموده است و همچنین ایشان و مشاورین دیگر رییس فدراسیون در چند مرتبه اقدام به مصاحبههای خودسرانه برعلیه مجلس و چندین نماینده محترم نموده که سبب حساسیت حاکمیت و تیرگی رابطه مجلس و فدراسیون فوتبال شده است. ۱۴. تخلف از بند ۱ ماده ۲۷ برگزاری مجمع عمومی سالیانه مجمع عمومی سالیانه باید در طول یکسال برگزار گردد که متاسفانه رییس فدراسیون بدلایل متعدد و از جمله عدم تهیه صورتهای مالی و عدم شفافیت مالی از برگزاری مجمع سالیانه استنکاف نموده است. ب : تخلف از آیین نامه مالی و معاملاتی فدراسیون فوتبال ۱. تخلف از ماده ۸ « صورتهای مالی» آییننامه مالی و معاملاتی فدراسیون باستناد ماده ۸ آییننامه مذکور رییس فدراسیون موظف است صورت حسابهای نهایی فدراسیون شامل: گزارش دریافت و پرداختها، ترازنامه مالی سالیانه را برای بررسی و تایید هیات رییسه ارائه نماید که رییس فدراسیون از این ماده قانونی که تبعات مالی، حقوقی و قضایی برای فدراسیون دارد استنکاف کرده است. ۲. تخلف از ماده ۹ « دورههای تهیه صورتهای مالی» تهیه و ارایه گزارش و عملکرد مالی نظیر صورت گردش وجوه نقد، ترازنامه، صورتهای مالی میان دورهای، گزارشات حسابداری و عملکرد طبق استانداردهای حسابداری ایران در پایان هر سال مالی اجباری و از وظایف رییس فدراسیون میباشد که نامبرده از این ماده الزام آور قانونی استنکاف و هیات رییسه بدلیل عدم شفافیت مالی در جریان عملکرد مالی، بودجه، درآمد و هزینهها، کمکهای دریافتی از دولت و نحوه انجام هزینه کردها نمیباشد. ۳. تخلف از ماده ۱۰ آییننامه مالی و معاملاتی طبق این بند صورت حسابهای نهایی فدراسیون همراه با گزارشات ضمیمه آن باید حداکثر تا ظرف ۳ ماه پس از پایان سال مالی (۳۱/۰۴/۱۴۰۰) تهیه و بیست روز قبل از تاریخ برگزاری مجمع سالیانه در اختیار حسابرسی و بازرس قانونی قرار گیرد. در این خصوص رییس فدراسیون جهت فرآیند انتخاب حسابرس و بازرس قانونی فدراسیون اقدام ننموده است و به تبع آن صورتهای مالی منتهی به سال مالی فدراسیون تدوین و ارایه نگردیده است. ۴. تخلف از ماده ۱۲ آییننامه مالی و معاملاتی بودجه پیشنهادی فدراسیون ( بودجه سالیانه) که ارایه آن از الزامات قانونی رییس فدراسیون جهت بررسی و تایید هیات رییسه و تصویب نهایی آن در مجمع میباشد در سال مالی منتهی به ۳۱/۰۴/۱۴۰۰ تدوین و ارایه نشده است لذا کلیه هزینههای انجام شده در طی یک سال بدلیل اخذ مجوزات قانونی فاقد وجاهت قانونی است. ۵. تخلف از ماده ۳۹ آییننامه مالی و معاملاتی رییس فدراسیون منطبق با اساسنامه، قانون تجارت و آییننامه مالی معاملاتی، الزام داشته است که تغییرات مدیران را منطبق با انتخابات مجمع اسفند ۹۹ در آگهی روزنامه رسمی ثبت نماید، لذا حسابهای بانکی فدراسیون، جهت پرداخت و برداشت بایستی با امضا مجاز ثبت شده در روزنامه رسمی صورت گیرد، که متاسفانه علی الرغم گذشت یکسال از برگزاری انتخابات، این الزام قانونی صورت نگرفته است. ۶. تخلف از ماده ۴۶ « معاملات ارزی» آییننامه مالی و معاملاتی باستناد این بند کلیه معاملات و فعالیتهای ارزی (دلار، یورو و سایر ارزهای خارجی) بر اساس دستورالعمل مصوب باید به تصویب هیات رئیسه فدراسیون برسد، که این امر مهم و الزامآور به تصویب هیات رئیسه نرسیده است. ج: سایر تخلفات رییس فدراسیون ۱- عدم رعایت ضوابط قانونی، آییننامه ابلاغ سفرهای برون مرزی، شورای اعزامهای خارج از کشور وزارت ورزش و جوانان، در این خصوص تعداد زیادی از افرادی که ضرورتی نداشته، با تقبل هزینههای اعزام به مسابقات برون مرزی « مقدماتی جامجهانی » بدون مجوز از شورای اعزام های خارج از کشور صورت گرفته که هزینههای زیادی به فدراسیون تحمیل گردیده است. ۲- انجام معاملات شایبه انگیز همانند VAR با شرکت مجهولالهویه و جذب اسپانسر البسه تیم ملی با واسطهها و دلالها از جمله حضور شریک تجاری حمید مهرعلی در اینگونه معاملات. ۳- جذب و بکارگیری تعداد زیادی پرسنل، حدودا ۴۰ نفر استخدام جدید در قالب مشاور، دستیار، رسانه و سایر عناوین که ضرورتی به استخدام آنها و تحمیل هزینهها به فدراسیون نبوده است. ۴- اتخاذ تصمیمات مالی و اجرایی توسط دستیاران، مشاوران و افراد غیرسازمانی و ایجاد سمتهای خارج از چارت سازمانی در تداخل با وظایف کمیتهها و دپارتمانهای مربوطه. ۵- عزل رییس دپارتمان و انتصاب فرد جدید «دپارتمان تیمهای ملی» بدون اخذ مجوز هیات رییسه. ۶. – عدم رعایت اصل تضاد منافع در معاملات و وقراردادها ازجمله واگذاری نگهداشت هتل اکادمی به شرکای تجاری خود و اقوام نزدیک. ۷- بکارگیری غیر ضروری تعدادی از افراد و خویشاوندان درجه یک خود در قالب مشاور، دستیار و سایر عناوین. ۸- مسیولیت مستقیم در حذف دو تیم پرطرفدار ایران، استقلال و پرسپولیس بواسطه دستور مستقیم به کمیته بدوی صدور مجوز حرفهای. ۹- دخالت مستقیم مشاور حقوقی فدراسیون فوتبال و تماس تلفنی با رییس کمیته انضباطی و دستور به رییس کمیته نسبت به اعمال نفوذ در پرونده گل گهر و بازیکن گابنی. ۱۰- عدم ارسال صورتهای مالی منتهی به ۳۱/۰۴/۱۴۰۰ ( سال مالی فدراسیون) که منتج به علی الراس شدن عملکرد مالیاتی و جرایم مالیاتی برای فدراسیون میگردد. ۱۱- اشاعه خرافهپرستی خصوصا ارتباط با فردی معلوم الحال بنام امیر اسکندری که در این خصوص دارای سوء سوابق بوده و این فرد شریک تجاری رییس فدراسیون در شرکت تجاری ثبت شده در مرجع رسمی ثبت شرکتها میباشد. د- عدم تعهد و توجه رییس فدراسیون به برنامه راهبردی ارائه شده به مجمع انتخابی ١- تعهد به چابکسازی فدراسیون به میزان ٤٠ درصد که علاوه براینکه اجرا نشده، رییس فدراسیون با استخدام تعداد قابل توجه تحت عنوان مشاور. دستیار و سایر عناوین هزینههای فدراسیون را افزایش داده است. ضمنا افراد جذب شده عمدتا براساس رابطه و نه ضابطه و نیاز سازمانی میباشند که عمدتا این افراد از دوستان و خویشاوندان رییس هستند. ٢- تعهد به جذب حداقل ١٠ میلیون یورو در سال از منابع غیردولتی. ٣- تعهد به ایجاد گشایش مالی با سویس و فیفا در شرایط تحریم جهت آزادسازی منابع مالی قفل شده در فیفا و ای اف سی. ٤- تعهد به تغییر ساختار سازمان لیگ و ثبت شرکت جدید برای برگزاری مسابقات لیگ فوتسال، ساحلی و بانوان. ٥- اختصاص منابع مالی ثابت و پایدار قابل توجه به هیاتهای استان. ٤- احداث ساختمان جدید برای فدراسیون فوتبال ٦- ایجاد واحد سوتزنی در زیرمجموعه کمیته اخلاق به منظور مبارزه با فساد و انحراف مالی، اخلاقی و اداری. ٧- تعهد به اجرای اصل شفافیت در همه امور فدراسیون فوتبال. ٨- تعهد به گزارش سالیانه و ادواری از عملکرد مالی، هزینهای در قالب بولتن عملکرد به مجمع فدراسیون. ٩- تعهد به تغییر ساختار کمیته اخلاق و مبارزه جدی با فساد و ارتقا اخلاق در بدنه فوتبال. ١٠- تعهد به شایستگی سالاری بر مبنای تخصص در فدراسیون و جایگزینی شایسته سالاری با رابطه سالاری. ۱١- ساماندهی منابع درآمدی سازمان لیگ و شفاف سازی آن و تقسیم منظم و عادلانه آن به باشگاهها. ۱۲- تعهد به برگزاری بازیها و اردوهای بین المللی باکیفیت و پشتیبانی قوی از تیمهای ملی کشور، ولیکن به گواه ملی پوشان که در یک پست اینستاگرامی مشترک بیان داشتند ما شاهد ضعیفترین تدارک و پشتیبانی از طرف فدراسیون، با امکانات ناچیز، بدون اردوی تدارکاتی و حتی بدون لباس بودهایم.