اقتصادصنعت و معدن

آخرین وضعیت مرزها

جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره مذاکره با ترکیه برای از سرگیری ترددهای زمینی مسافری میان دو کشور افزود: بعد از شیوع کرونا مذاکرات ما با ترکیه به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار می‌شود و درباره موضوعات ترددهای زمینی اعم از مسافری و کالا مذاکراتی داشته‌ایم که امیدواریم به زودی امکان تردد مسافری میان دو کشور فراهم شود؛ ترکیه یکی از مهمترین کشورهای طرف مقابل ما در حوزه حمل و نقل و ترانزیت است.

به گزارش مهر، وی اضافه کرد: در حال حاضر تنها گروه‌های چند گانه دیپلمات، دانشجو، اتباع مقیم، دو تابعیتی‌ها، رانندگان کامیون، بیماران و… از طرف ستاد کرونا مجاز به تردد زمینی به ترکیه هستند اما ترکیه‌ای ها مشکل خاصی برای پذیرش مسافران توریستی و گردشگری ندارند و اعلام آمادگی کردند تا مسافران ایرانی مثل گذشته بتوانند به راحتی از مرزها وارد ترکیه شوند.

هدایتی ادامه داد: نگرانی‌های ستاد مقابله با کرونا وجود برخی شرایط در ترکیه است از جمله اینکه اخیراً این کشور یک موج سهمگین کرونا را در چند ماه گذشته پشت سر گذاشته و اگر نیاز به تصمیم گیری مجدد باشد از طرف ترکیه با مشکل مواجه نخواهیم شد.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده نیز از افزایش ۱۵۷ درصدی تردد کامیون‌های ترانزیتی از خاک ایران در چهارماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه ۱۳۹۹ خبر داد.

هدایتی درباره حجم رشد ترانزیت در چهار ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از افزایش ۱۵۷ درصدی ترانزیت خبر داد و گفت: این میزان ترانزیت مقایسه تردد کامیون‌های ترانزیتی از مرزهای کشور در مقایسه با سال گذشته است.

وی با بیان اینکه علت این رشد بالا نبود تردد در ماه‌های نخست سال جاری به دلیل شیوع کرونا بود، افزود: با این حال میزان ترانزیت کامیون‌ها از مرزهای زمینی کشور در چهار ماهه نخست امسال نسبت به چهار ماهه نخست سال ۹۸ که از کرونا خبری نبود رشد ۱۲ درصدی را نشان می‌دهد.

توقف فعالیت مرزهای اینچه برون و باجگیران با ترکمنستان

 

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره آخرین وضعیت مرزها افزود: در حال حاضر همه مرزهای زمینی ما برای انجام صادرات، واردات و ترانزیت فعال هستند، فقط دو مرز باج گیران و اینچه برون در مرز با ترکمنستان که فعالیت در آنها متوقف است؛ با ترکمنستان ۴ پایانه مرزی داریم که دو پایانه آن متوقف و دو پایانه لطف آباد و سرخس فعال است.

هدایتی درباره ورود کامیون‌های ایرانی به خاک کشورهای همسایه تصریح کرد: در مرزهای عراق و پاکستان عمدتاً شاهد تخلیه و بارگیری کامیون‌ها در مرز هستیم و از ورود کامیون‌های ایرانی به داخل خاک این کشورها جلوگیری می‌شود و اگر ترددی هم باشد بسیار محدود است. مثلاً در مرز ایران و عراق در منطقه اقلیم کردستان عراق شاهد ورود برخی کامیون‌های ایرانی به شهرهای سلیمانیه و اربیل هستیم که عمدتاً به کالاهای نفتی اختصاص دارد ولی کالاهای غیرنفتی در داخل مرزها با کامیون کشورهای همسایه تخلیه و بارگیری می‌شود.

کاهش تردد متقاضیان واکسیناسیون از مرز نوردوز به ارمنستان

 

هدایتی درباره کاهش ترددهای مسافری به خاک ارمنستان از طریق مرز نوردوز اظهار کرد: در ماه گذشته به دلایلی که مهمترین آن زدن واکسن در ارمنستان بود، ایرانی‌ها به این کشور تردد مسافری از طریق مرزهای زمینی داشتند اما پس از آنکه ارمنستان اعلام کرد کسانی که برای زدن واکسن وارد این کشور می‌شوند باید حداقل ۱۰ روز اقامت داشته باشند و همچنین روند رو به رشد واکسیناسیون در داخل، حجم تردد مسافری به این کشور کاهش یافته و ترددها به حالت عادی برگشته است.

علت صفوف طولانی کامیون‌ها در مرز آستارا

 

هدایتی در پاسخ به پرسشی درباره مشکلات کامیون‌های ترانزیتی و عبوری از مرز آستارا به جمهوری آذربایجان تصریح کرد: در حال حاضر صف کامیون‌ها در مرز آستارا کم شده است، معمولاً علت تشکیل صفوف کامیون‌ها در مرز آستارا در فصول صادرات محصولات کشاورزی ایران از طریق خاک آذربایجان به روسیه است که از مهر یا آبان ماه تا ژانویه (اواخر دی ماه و اوایل بهمن) به طول می‌انجامد در این برهه از سال به دلیل سرما در کشورهای حاشیه خزر محصولات صیفی کشت نمی‌شود که روس‌ها خریدار این محصولات از جنوب ایران هستند.

روس‌ها مرز خود با آذربایجان را محدود کرده‌اند

 

وی ادامه داد: توقف کامیون‌ها در مرز آستارا در نیمه دوم سال چند علت دارد که یکی از علل آن به محدودیت تردد مرزی آذربایجان با روسیه برمی گردد که در مرز محرم کندی (حد فاصل آذربایجان با روسیه) به دلیل ساخت و ساز مرزی از طرف روس‌ها پذیرش کامیون به شدت کاهش یافته است. لذا جمهوری آذربایجان از سمت آستارا میزان پذیرش کامیون‌ها را کاهش داده تا بتواند تعادل در تردد را برقرار کند. ما در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به دنبال مذاکره سه جانبه ایران، آذربایجان و روسیه هستیم تا تردد در این محور را افزایش دهیم چون بخشی از کریدور شمال-جنوب محسوب می‌شود؛ آذری‌ها نیز قول همکاری در این خصوص را به ما داده‌اند.

هدایتی با تاکید بر اینکه قرار است به زودی مرز دومی به نام آذربایجان و روسیه افتتاح شود، خاطرنشان کرد: از طرف مرز داخلی خودمان هم به دلیل آنکه با ساختار متمرکز و سنتی که همه چیز اعم از تشریفات اداری، کنترل و نظارت بر کامیون‌ها، انبارداری و مجوز خروج را باید در داخل مرز انجام دهد رو به رو هستیم. همچنین هر دستگاهی از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ستاد سوخت، هیأت دولت، یا شوراهای عالی دیگر مجوزهایی برای اعمال کنترل شخصی اخذ کرده است که در کندی تردد مرزها مؤثر بوده است.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یادآور شد: متوسط عبوردهی کامیون‌ها از مرزهای ۲۶ گانه کشور در سال گذشته ۱۱۴ کامیون در هر شبانه روز بوده است. این در حالی است که مرز سارپ میان گرجستان و ترکیه به تنهایی روزانه ۱۳۸ تردد کامیون را ثبت می‌کند که از مجموع تردد کامیون از همه مرزهای ما بیشتر است.

گمرک و شرکت نفت در مدیریت یکپارچه مرزی اخلال می‌کنند

 

هدایتی درباره واگذاری مدیریت یکپارچه مرزها از گمرک به سازمان راهداری تاکید کرد: از زمانی که رئیس جمهور سابق دستور داد تا مدیریت مرزها به وزارت راه منتقل شود حداکثر پنج تا شش ماه می‌گذرد. طرحی را برای اداره یکپارچه مرزها آماده کردیم و این طرح در شورای ساماندهی مرزها به ریاست وزیر راه به تصویب رسید. در این نشست مقرر شد مرز بازرگان به عنوان مهمترین مرز ایران و به عنوان پایلوت طرح اجرای مدیریت یکپارچه مرزی انتخاب شود ولی متأسفانه دو دستگاه گمرک ایران و شرکت نفت همکاری خوبی با ما نداشتند و از اجرای این طرح تاکنون سر باز زده‌اند.

آخرین وضعیت مرزهای ایران با افغانستان

 

سید روح الله لطیفی سخنگوی گمرک نیز درباره آخرین وضعیت مرزهای افغانستان اظهار کرد: در حال حاضر فعالیت در پایانه مرزی میلَک و بازارچه مرزی گَمشاد متوقف است.

وی افزود: پایانه‌های مرزی دوغارون و ماهیرود با افغانستان باز هستند؛ ترددها در مرز دوغارون کاهش ولی در ماهیرود افزایش یافته است.

لطیفی درباره ورود افغانستانی‌ها به ایران از مرز میلک ادامه داد: بیش از ۱۰ هزار پناهجوی افغانستانی وارد کشور شده‌اند و ما در اتفاقی انسان دوستانه آنها را پذیرش کرده‌ایم؛ اکثر افغان‌هایی که خواهان ورود به ایران هستند، کسانی هستند که در نیمروز سیستان و بلوچستان اقوام و خویشانی دارند و به اقوام خود پناه برده‌اند.

به گفته این مقام مسئول، اگرچه طالبان به آنها گفته است که در خانه‌های خود بمانید و ما با شما کاری نداریم، اما از ترس بروز درگیری طالبان با نیروهای دولتی، به ایران پناه آورده‌اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا